Maastricht | 043 - 321 59 29
01-01-0001

Digitaal procederen in het bestuursrecht

Bestuursrecht

Op 12 juni 2017 is het zover. De digitalisering in de bestuursrechtelijke procedure doet dan zijn intrede voor zover het betreft asielzaken-en bewaringszaken bij de rechtbanken.

Voor  hoger beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in deze zaken geldt die verplichting overigens nog niet. Ook in alle andere bestuursrechtzaken is de invoering van het verplicht digitaal procederen nog niet aan de orde. Belangrijk is dat particulieren die zelf procederen ervoor kunnen kiezen om zulks digitaal te doen of toch op papier stukken in te dienen.

 

Professionele rechtshulpverleners wordt die keuze niet gelaten. Echter ook voor hen geldt dat als zij toch op papier stukken indienen de gelegenheid moet worden geboden dit verzuim te herstellen.  Het digitaal procederen houdt in dat het beroep langs elektronische weg wordt ingesteld en dat ook verzoeken, verzetschriften en andere stukken langs elektronische weg moeten worden ingediend, zij het dat de rechter voor overige stukken een uitzondering kan maken. De rechter kan zelfs bepalen dat de hele procedure op papier wordt voortgezet. Dit valt te lezen in het nieuwe wetsartikel 8:36a van de Algemene Wet Bestuursrecht.

Gerelateerde items

Bestuursrecht

Onbereikbare bedrijven: Recht op schadevergoeding?
Onbereikbare bedrijven: Recht op schadevergoeding?

Als u schade lijdt doordat uw bedrijf schade lijdt door wegafsluitingen of wegwerkzaamheden dan komt die voor eigen rekening . Immers men mag verwachten dat aan elke weg wel eens onderhoud moet plaatsvinden.

Uw specialist
Mr. Philippe Hardy
Mr. Philippe Hardy
  • Bestuursrecht
Bekijk volledig profiel